2015

Belgische pre-jury

Florent Bex, eredirecteur van het M HKA, Antwerpen en lid van de Jonge Belgische Schilderkunst
Diane Delvaulx, kunsthistorica en lid van de Jonge Belgische Schilderkunst
Patricia De Peuter, directrice van ING ART Belgium en lid van de Jonge Belgische Schilderkunst
Caroline Dumalin, assistant-curator, Wiels, Brussel
Benoît Dusart & Marie-Noëlle Dailly, co-curators van Incise te Charleroi en onafhankelijke tentoonstellingscurators
Martin Germann, senior curator SMAK, Gent
Tania Nasielski, onhanfhankelijke curator, Besme 105 Project Space, Brussel
Anne-Claire Schmitz, curator en directrice de La Loge, Brussel
Eva Wittocx, hoofdcurator van hedendaagse kunst, M Museum, Leuven

Tweede jury

Brigitte Franzen, directeur Ludwig Forum für Internationale Kunst, Aachen

 

 

Catherine Wood, curator Tate Modern, Londen

Catherine Wood is curatrice van hedendaagse kunst / performance aan het Tate Modern. Ze heeft talloze performances georganiseerd bij Tate sinds 2003, waaronder werken van Mark Leckey, Yoan Yones, Guy de Cointet, Jiri Kovanda en Sturtevant, en startte het online project “Performance Room” in 2011. Ze was co-curatrice van de tentoonstelling “The World as a Stage” in het Tate Modern in 2007, “Pop Life” in 2010 en ze was curatrice van “A Bigger Splash: Painting after Performance” in 2012. Eveneens had ze de co-leiding over het openingsprogramma voor “The Tanks” in 2012 getiteld “Art in Action”. In 2013 was ze curatrice van de tentoonstelling “Valérie Mannaerts – Orlando” in BOZAR, Brussel.
Wood is de auteur van “Yvonne Rainer: The Mind is a Muscle” (Afterall/ MIT press, 2007) en “Performance in Contemporary Art” (Tate Publishing, 2015). Naast een regelmatige bijdrage aan Afterall, Artforum en Mousse tijdschriften, schreef ze ook talrijke catalogus essays, waarvan de meest recente over Joachim Koester, Piotr Uklanski en Sung Hwan Kim.

 

 

Christoph Tannert, artistiek directeur Künstlerhaus Bethanien, Berlijn

Christoph Tannert (1955, Leipzig) woont sinds 1976 in Berlijn, waar hij sinds 2000 directeur en project coördinator is van het Künstlerhaus Bethanien. Tannert studeerde archeologie en kunstgeschiedenis aan de Humboldt universiteit in Berlijn, waar hij in 1981 afstudeerde. Tot 1990 werkte hij als kunstcriticus, journalist en organiseerde hij tentoonstellingen in Berlijn en Oost-Europa. Tannert was medeoprichter van de “Brandenburgischer Kunstverein Potsdam” in 1994, en tot 2003 was hij vicevoorzitter van de raad van bestuur. In datzelfde jaar werd hij benoemd tot lid van de raad van bestuur van het Berlijnse Fotografie Festival. In 2006, 2008 en 2010 werkte hij als recensent voor Fotofest Houston/Texas. Hij was curator van o.a. de volgende tentoonstellingen : “AVANT-GOÛT / Live in your head”, Expace d’exposition de la Head, Geneva (2009); “Daydreams & Dark Sides”, ”, Künstlerhaus Bethanien, Berlin (2008); “Urban Realities. Focus Istanbul”, Martin-Gropius-Bau, Berlin (2005); “Moscow/Berlin 1950–2000”, State Historical Museum, Moscow (2004) / Martin-Gropius-Bau, Berlin (2003).   Christoph Tannert heeft veel gepubliceerd over onderwerpen die verband hebben met beeldende kunst, rock muziek, fotografie, film en videokunst. Een van de recente projecten is een samenwerking met Ute Tischler, namelijk de publicatie “Men in black: Handbook of Curatorial Practice”, 2004. Alsook de publicatie “New German Painting” in 2006. Tannert heeft ook aan talrijke kunsttijdschriften en monografische catalogussen bijgedragen.

 

Gaël Charbau, onafhankelijk curator, Les Editions Particules, Parijs

Gaël Charbau, geboren in 1976, gevestigd in Parijs, is een kunstcriticus en onafhankelijk curator actief in de Franse en Aziatische scene. Hij was hoofdredacteur bij de Salon de Montrouge van 2009 tot 2014. Hij richtte in 2003 de krant “Particules” op, een gratis tweemaandelijkse krant over hedendaagse kunst, gepubliceerd tot 2010. Hij was 7 jaar lang redacteur. Charbau is curator voor verschillende opdrachtgevers, waaronder de zakelijke stichting Hermes, het Audi Talents Awards programma, het huis Swarovski en de Emerige kapitaalverzekeringen. Hij is verantwoordelijk voor de programmering van de beeldende kunst aan het Bernardine College voor het seizoen 2015. Onder zijn recentste tentoonstellingen behoren: “The french Haunted House: The young French Scene”, SongEun ArtSpace, , Séoul, 2013 ; « Condensation », Palais de Tokyo, Paris, 2013 ;  « L’arbre de vie », Collège des Bernardins, Paris (Co-commissaire: Alain Berland), 2013 ; « Résidence Secondaire », MaMo cité Radieuse, Marseille, 2013 (Co-commissaire: Amélie Du Passage) ; « Condensation II », Le Forum, Maison Hermès, Tokyo, 2014 ; « Parapanorama », Palais de Tokyo, Paris, 2014 ; « Condensation III », Le Studio, Maison Hermès, Séoul 2014.

 

Lorenzo Benedetti, directeur De Appel, Amsterdam

Lorenzo Benedetti (1972), directeur van de Appel arts centre sinds juni 2014 verwierf landelijke bekendheid als curator van het Nederlands Paviljoen op de Biënnale van Venetië, editie 2013, en was daarvoor directeur van de Vleeshal in Middelburg sinds 2008. Benedetti studeerde kunstgeschiedenis aan La Sapienza in Rome, waarna hij het Curatorial Programme volgde van de Appel arts centre. Sindsdien heeft hij vele tentoonstellingen op zijn naam staan, onder andere als hoofdcurator bij museum MARTa Herford in Duitsland, en als gastcurator bij La Kunsthalle in Mulhouse. In 2005 richtte hij The Sound Art Museum op, dat gewijd is aan geluid in beeldende kunst. Verder is hij tutor aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht en schrijft regelmatig voor kunsttijdschriften.