Otobong Nkanga

Otobong Nkanga’s multidisciplinaire praktijk omvat tekenen, fotografie, installatiekunst, video en performances en focust op de onderlinge verbanden tussen omgeving, architectuur en geschiedenis. Bezorgdheden over land, natuurlijke grondstoffen en architectuur, de waarde die ermee verbonden is en de dynamische staat van de herinnering worden in haar kunst met elkaar verbonden. Deze overwegend politieke onderwerpen zijn opgenomen in poëtische combinaties van autobiografische en collectieve verhalen, herinneringen en concepten.

Voor de BelgianArtPrize verkent Otobong Nkanga de noties van corrosie, oxidatie, doordrenking, en contaminatie. Met drie textielwerken en een stalen sculptuur, bestudeert ze de transformatieprocessen van materialen. Zo experimenteert ze met de kristallisatie van textiel (Steel to Dust – Slow Growth), maar ook met het langzaam doordrenken van een textielwerk met een vloeistof waardoor het gedicht dat er in geweven is gecontamineerd wordt (In a Place Yet Unknown), en nog met een verroeste stalen plaat die ze met een laser uitsnijdt waardoor ze een corrosie-effect oproept (Steel to Rust – Resistance). Ze bekijkt deze veranderingen in het licht van wat er zich afspeelt in onze samenleving die schijnbaar met ijzersterke waarden onderbouwd is, maar waarin (on)zichtbare mechanismen aanwezig zijn als corrosie, kristallisatie van ideologieën en het ontstaan van nieuwe structuren, allen tekens van leven.

Biografie

Otobong Nkanga werd in 1974 geboren in Kano, Nigeria, en woont sinds negen jaar in Antwerpen. Recente solotentoonstellingen waren te zien in Nottingham Contemporary (2016), In Situ Gallery, Paris (2016), Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive (2016), MHKA, Antwerpen (2015), Somerset House, Londen (2015), Portikus, Frankfurt (2015), Kadist Art Foundation Parijs (2015), en in de Performance Room van Tate Modern in Londen (2015). In 2016 werkte ze ook mee aan internationale projecten in Shanghai en Beirut (Landversation). Ze nam deel aan verschillende internationale groepstentoonstellingen, zoals de 13e Biënnale van Lyon (2015), de 31e São Paulo Biennial (2014), de 8ste Berlin Biennale (2014) en de Sharjah Biennal 11 (2013) en won de Yanghyun Prize 2015. In 2013-2014 was ze te gast bij het DAAD Berliner Künstlerprogramm – Artists-in-Berlin Program. In 2017 is nieuw werk te zien op Documenta 14 in Athene en Kassel.

www.otobongnkanga.com

Blijf op de hoogte

Door u in te schrijven op onze newsletter, wordt u tevens op de hoogte gebracht van de activiteiten van BOZAR en ING ART.