Press files
Download the Press release announcing the winner of the BelgianArtPrize 2017!
Download the press file on the 2017 edition of the BelgianArtPrize
We thank the journalists who spotlighted the finalists of the BelgianArtPrize
LA LIBRE BELGIQUE – 14.03.2017 – Le BelgianArt Prize veut jouer dans la cour des grands
Un changement radical qui modifie le but initial autant que le processus de désignation des lauréats sélectionnés pour l’exposition à Bozar. C’est dans un contexte international que s’inscrivent les modifications.
COLLECT ARTS ANTIQUES AUCTIONS – 01.03.2017 – KUNSTENAAR VAN DE MAAND, EDITH DEKYNDT
Ook in haar kunst streeft Dekyndt naar een openheid, naar een vrijheid voor zichzelf én de toeschouwers. Zo houdt ze ervan dat mensen hun eigen ervaringen associëren met een werk en plaatst ze zichzelf als kunstenaar op de achtergrond. Bovendien wil ze zelf niet vastgepind worden op een materiaal medium of thematiek.
L’ART MEME – 01.03.2017 – BELGIAN ART PRIZE
La composition diversifiée de ce premier pool de ‘nominateurs’, celle des deux jurys successifs et, enfin, le rôle clair et actif du public dans l’octroi du prix ING garantissent la représentativité de toutes les catégories d’acteurs du monde de l’art au sein du processus critiques, commissaires, institutionnels, directeurs de musée, collectionneurs, galeristes, et last but not least le public. Cet aspect constitue une dimension essentielle de l’évolution du prix, à laquelle tiennent particulièrement tant les membres de l’asbl que ses partenaires structurels.
Mais venons-en à la sélection de 2017 : quatre noms sont d’ores et déjà connus : Edith Dekyndt, Simona Denicolai & Ivo Provoost, Maarten Vanden Eynde et Otobong Nkanga. Une très belle sélection qui, par-delà la qualité et la diversité des démarches individuelles, frappe par son équilibre structurel, qu’il s’agisse de la répartition entre hommes et femmes, entre Communautés ou terreaux socio-culturels d’origine.
Si tous ont effectivement fait leurs preuves au sein d’un parcours solide, le profil de ces artistes frappe par la diversité de leurs positionnements respectifs et des avantages qu’ils pourraient retirer d’une consécration par le Belgian Art Prize.
Et le choix sera, à n’en pas douter, ardu, devant tant de diversité et de qualité. Un choix qui sera celui, forcément subjectif et mais circonstancié, d’un jury international prestigieux qui, par-delà l’octroi d’une seule distinction honorifique et pécuniaire, ouvrira sûrement de nombreuses possibilités au lauréat.
DE TIJD – 17.03.2017 – KUNST VERPAKT ALS WEDSTRIJD
De vier finalisten maakten voor de wedstrijd de afgelopen maanden nieuw werk. Stuk voor stuk tonen ze in hun creaties zin voor durf en engagement. Het wordt voor de jury moeilijk kiezen.
L’ECHO – 17.03.2017 – LE TURNER PRIZE BELGE
Les quatre lauréats du BelgianArtPrize exposent à Bozar dans une cohérence artistique et politique impressionnante.
Le BelgianArtPrize ambitionne désormais de devenir l’équivalent belge du Tumer Prize ou du Prix Marcel Duchamp. Au vu de la qualité de cette exposition une bonne partie du chemin est accomplie.
METROPOLIS M – 28.03.2017
De focus verschuift van de lancering van beginnende kunstenaars naar het vergroten van de nationale en internationale zichtbaarheid van kunst in het algemeen. Meer nog dan vroeger wil BOZAR hiermee blijkbaar het kaf van het koren scheiden en helder uitroepen wie de belangrijkste Belgische kunstenaars van het moment zijn, omdat ze een plekje binnen de kunstwereld en -markt veroverd heben, maar vooral omdat hun werk zich – althans in deze vier gevallen – middenin de samenleving en haar sociohistorische context plaatst.
Aan de kwaliteiten van de vier projecten die kans maken op de Belgian Art Prize 2017 valt niet te twijfelen. Elk van de vier finalisten zou, om andere redenen, een verdiende winnaar zijn. Maarten Vanden Eynde behandelt erg actuele thema’s op een esthetische én urgente manier. Otobong Nkanga combineert een maatschappijkritische visie met haar persoonlijke achtergrond in een poëtische uitvoering, Denicolai & Provoost plaatsen hun werk middenin de stedelijke context en sleuren de museumbezoeker de stad in, en Edith Dekyndt reflecteert over het huidige angstklimaat en de daarmee gepaard gaande vermoeidheid die stilaan de menselijke psychologie overnemen. Op mij persoonlijk hebben de werken van Maarten Vanden Eynde de diepste indruk nagelaten.
Nu ben ik er mij uiteraard van bewust dat het niet langer om de Young Belgian Art Prize gaat, maar ook als het gaat om het bevorderen van de internationale zichtbaarheid van de winnaar, heeft Vanden Eynde hier nog het meest nood aan. Otobong Nkanga, Edith Dekyndt en Denicolai & Provoost hebben al meer een internationaal palmares opgebouwd. Allen zijn ze verdiende winnaars. Hopelijk zal de Belgian Art Prize echter toch aangewend worden om ondersteunding te bieden aan de kunstenaar die het meest kan groeien, en niet louter ter bevestiging van iemand die het al uitstekend doet.
LA LIBRE BELGIQUE – 29.03.2017
l’Exposition qui s’est ouverte à Bozar a donc livré les œuvres originales et inédites, conçues spécifiquement dans le cadre du Belgian Art Prize BAP qui finance la production.
MOWWGLI – 17.04.2017
Une cartographie vibrante des défis de notre temps qui s’inscrit dans les ambitions réaffichées du Prix dont la mue est spectaculaire !
Chacun à leur façon, les finalistes répondent à ces défis. Leur travail illustre donc parfaitement les ambitions renouvelées du BelgianArtPrize, par son ancrage dans la réalité de notre société contemporaine et ses diverses évolutions.
KNACK – 19.04.2017
De prestigieuze Prijs Jonge Belgische Schilderkunst krijgt een make-over. BelgianArtPrize zal hij heten. Bozar toont de nieuwe boegbeelden van de Belgische kunst.
De vier finalisten die dit jaar kans maken op de BelgianArtPrize maken er een duel op het scherpst van de snee van. En lezers die de toekomstige boegbeelden van de Belgische kunst willen leren kennen weten meteen waarheen.
Het zijn namen (van vorige winnaars) waarmee je een museum van internationale allure zou kunnen vullen De uitstraling van de BelgianArtPrize kan nauwelijks worden overschat.
Luie kunstliefhebbers hebben hier niets te zoeken: de werken laten zich niet in één oogopslag lezen maar halen de complexiteit van de wereld binnen in het museum. Er wordt een inspanning gevraagd om de kunstwerken niet alleen gade te slaan, maar ze ook te overpeinzen.
H ART – 20.04.2017
Toch nog dit: als de BelgianArtPrize wil groei en en bloeien heeft ze meer exposure nodig dan deze antichambres, want dat is en blijft toch een beetje een achteraf ruimte. Wat meer ambitie dus ook van de Bozar-partner.
L’ECHO – 20.05.2017
C’est la délicatesse de son approche et la complexité de ses thématiques qui ont valu à l’artiste nigérienne installée à Anvers de recevoir le BelgianArtPrize.
DE MORGEN – 20.04.2017
De prestigieuze Prijs Jonge Belgische Schilderkunst werd dit jaar voor het eerst onder een nieuwe naam uitgereikt, de BelgianArtPrize. Niet alleen winnares Otobong Nkanga, maar ook de andere genomineerden in BOZAR maakten indruk.
Op die vier finalisten liet een internationale jury haar deskundig licht schijnen. Nkanga wist te overtuigen met haar prachtige delicate werk over transformatie.
Verandering brengt zuurstof: daarmee trapt Nkanga natuurlijk open deuren in. Maar blijkbaar is het soms nodig om evidenties nog eens luid en helder te formuleren. Want ze slaat wel de nagel op de kop. En dat doet ze dan ook nog eens aan de hand van prachtige objecten.
De winnaars van de BelgianArtPrize zijn alvast Nkanga en Vanden Eynde. Maar eigenlijk ook de andere genomineerden. Want hun werken getuigen stuk voor stuk van een sterke sociale en politieke betrokkenheid maar hebben tegelijk ook een poëtisch en enigmatisch karakter. Vorm en inhoud, schoonheid en betekenis gaan hier perfect samen. Bij elke wedstrijd wordt gezegd hoe zwaar de taak van een jury is. Maar in dit geval is dat geen boutade.
BRUSSELBLOGT – 21.04.2017
De BelgianArtPrize is de belangrijkste kunstprijs in België die “mid-career-kunstenaars” ondersteunt (vroeger Prijs van de Jonge Belgische Schilderkunst).
LE QUOTIDIEN DE L’ART – 21.04.2017
ll y avait le Turner Prize à Londres et le Prix Marcel-Duchamp à Paris, il y a désormais le Belgian Art Prize à Bruxelles. Cette dénomination succède à l’ancien et réputé Prix de la Jeune Peinture belge. Fondé dès 1950 par des collectionneurs et critiques belges, il fut un des pionniers européens du genre.
GAZET VAN ANTWERPEN – 25.04.2017
Een internationale jury kende Nkanga de tweejaarlijkse Belgian Art Prize toe met bijbehorende geldprijs van 25 000 euro. De wedstrijd bestaat sinds 1950 als Jeune Peinture Beige en is de meest prestigieuze van het land.
Het ensemble waarmee ze de Belgian Art Prize won en dat tot 28 mei in Bozar in Brussel te zien is, bestaat uit prachtig geweven tapijten waarop kristallen inwerken of door inkt aangetast worden.
Press releases
20170421_Quotidien de lart_BAP
20170425_Gazet van Antwerpen_BAP
20170401_The Brussels Times Magazine_BAP
20170425_SpectrumBeeldendeKunst_WEB_BAP
20170317_LLB_BAP_Edith Dekyndt
20170314_La Libre Belgique_BAP
20170301_Collect Arts Antiques Auctions (nl)_BAP_Edith Dekyndt
20170301_Collect Arts Antiques Auctions (fr)_BAP_Edith Dekyndt